در حال بارگذاری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد:

محور حرکت‌های امام راحل، علمی بود

شماره خبر : 258 - https://asreatrak.ir//short/NKQoJ

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با تأکید بر اینکه محور حرکت‌های امام راحل، علمی بود، گفت: امام خمینی (ره) همواره تأکید داشتند که اگر دانشگاه‌ها اصلاح شود، ایران نیز اصلاح می‌شود.

غلام‌رضا کاظمی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: تولیدات علمی در کشورهای مختلف یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بررسی پیشرفت است که مسیر رشد و ارتقا در ابعاد گوناگون جامعه و در پی آن پیشرفت اقتصادی را نشان می‌دهد.

وی افزود: سنجش تولیدات علمی در سطوح مختلف، یکی از مهم‌ترین ابزارها در جهت ترسیم نقشه راه و سیاست‌گذاری‌های پژوهشی است که بر اساس واقعیت موجود شکل می‌گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با بیان اینکه پایگاه مقالات اسکوپوس به‌عنوان یکی از معتبرترین منابع اطلاعاتی استنادی شناخته می‌شود، گفت: بر اساس اطلاعات موجود در این پایگاه، تولیدات علمی در سال‌های پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته است.

کاظمی در مورد روند تولید علم ایران بر اساس حوزه‌های موضوعی در دو دهه اخیر در پایگاه معتبر بین‌المللی اسکوپوس مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: نتایج حاصل از این پایگاه نشان می‌دهد که در طول ۲۰ سال اخیر میزان تولید علم توسط پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران به طور مستمر در حال افزایش بوده است به‌طوری‌که از سال ۱۳۸۲ الی ۱۴۰۲ در این بازه ۲۰ساله شاهد رشدی قریب به ۱۷ برابر در تولیدات علمی کشور هستیم.

وی با بیان اینکه محور حرکت‌های امام راحل، علمی بود، تصریح کرد: امام خمینی (ره) همواره تأکید داشتند که اگر دانشگاه‌ها اصلاح شود، ایران نیز اصلاح می‌شود و پایگاه‌های علم را حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌دانست و همین تفکر سرلوحه کار عملی و جهادی نخبگان ایرانی قرار گرفت.

این مسئول اضافه کرد: اوایل دهه ۷۰ بود که آموزش عالی کشور با ایجاد و توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی، جان تازه‌ای به پژوهش و تولید علم در کشور بخشید و مؤسسات پژوهشی به‌تدریج در کشور تأسیس شدند.

وی با بیان اینکه در دهه ۸۰ شتاب علمی کشور بالا گرفت، گفت: رشته‌های میان‌رشته‌ای در دوره‌های تحصیلات تکمیلی افزایش یافت و حالا در دهه ۹۰ مطابق با آمار از سال گذشته تاکنون ایران از نظر تولید علم در دنیا در رده شانزدهم قرار گرفت این یعنی اعتبار علمی تحقیقات ایران در دنیا افزایش پیدا کرده است و ایران در بین ۱۶ کشور برتر دنیا قرار داده است. 

کاظمی با بیان اینکه در برخی رشته‌های علمی مانند فناوری زیستی و نانوتکنولوژی در رتبه‌های تک‌رقمی ۷ و ۹ قرار داریم، افزود: در سال‌های اخیر دانشمندان ایرانی توانستند در حوزه‌ دیگری چون فناوری سلول‌های بنیادی، دستیابی به فناوری هسته‌ای، حوزه هوافضا و حوزه داروهای پزشکی موفقیت‌های چشمگیری به دست آورند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد اظهار کرد: برابر گزارش پایگاه علمی، ایران در سال ۲۰۱۰، بیشترین سرعت رشد را در زمینۀ تولیدات علمی، در میان تمامی کشورهای جهان، ازآنِ خود کرد. از آنان گزارش، بر اساس اطلاعات پایگاه علمی کلارینت آنالیتیکس یا ISI، سرعت رشد علمی ایران ۱۱ برابر متوسط جهانی بوده ‌است.

وی تشریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، ایران، همانند تمامی کشورهای جهان، در حال سپری‌کردن چهار مرحلۀ پیشرفت علمی دانشگاهی آموزش‌محوری، پژوهش‌محوری، دانشگاه فناور و مرحله آخر فناوریِ تولیدشده در دانشگاه‌ها، در عرصۀ اقتصاد تأثیر می‌گذارد، است.

کاظمی در مورد یکی دیگر از پیشرفت‌های کشور در حوزه علم بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: بر اساس اعلام دانشگاه استنفورد و طبق شاخص‌های جهانی، هشت ایرانی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند که این دانشمندان با بیشترین میزان تأثیرگذاری در حوزه‌های فناورانه به این موفقیت رسیدند.

وی در ادامه گفت: ۲۷ دانشمند ایرانی به جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا پیوستند همچنین جایگاه نخست کشور مابین یک درصد دانشمندان برتر جهان در حوزه موضوعی ریاضیات توسط دکتر بهزاد قنبری شکل گرفت. 

انتهای خبر/دهقانی

0 نظر

ارسال نظرات